Ubezpieczenie OC przewoźnika drogowego może obejmować przewozy w ruch krajowym (OCPR) jaki w międzynarodowym (OCPD). Jeżeli firma zajmuje się przewozami międzynarodowymi nie trzeba wykupować polisy na kraj, ponieważ OC przewoźnika obejmuje również za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością również na terenie Polski.
Przedmiotem ubezpieczenia jest odpowiedzialność cywilna za szkody powstałe od przyjęcia przesyłki towarowej do przewozu , aż do wydania jej odbiorcy:
- za szkody rzeczowe polegające na utracie, ubytku, uszkodzeniu przesyłki towarowej wynikające z ustawy Prawa Przewozowego z art. 80 – 82;
- za szkody finansowe powstałe w wyniku opóźnienia w dostawie, wynikające z ustawy Prawa Przewozowego z art. 83 ust. 1.
OC przewoźnika powinno obejmować:
- możliwość parkowania poza parkingami strzeżonymi,
- możliwość pozostawienia pojazdu z towarem bez opieki w sytuacjach wynikających z potrzeb transportowych np. przestrzegania czasu pracy, oczekiwania na rozładunek, doładunek, przeładunek lub na załatwienie formalności finansowych i celnych, zjedzenia posiłku, załatwienia potrzeb fizjologicznych,
- rozszerzenie o przewozy wykonywane przez podwykonawców,
- zniesiony obowiązek wpisywania ubezpieczającego w list CMR w sytuacji, gdy przewóz jest zlecany podwykonawcy,
- nie wpisywanie do polisy pojazdów, którymi są przewożone ładunki,
- sumę gwarancyjną na poziomie, który gwarantującym pokrycie szkód będących na odpowiedzialności przewoźnika,
- kwotowe i niskie franszyzy redukcyjne,
- możliwość doubezpieczenia swojej odpowiedzialności do wartości deklarowanej zgodnie z art. 24 konwencji CMR.
Oferty OCP mogą zawierać dodatkowe rozszerzenia zakresu, np. o szkody rzeczowe powstałe wskutek:
- rażącego niedbalstwa,
- umyślnej winy,
- wydania towaru osobie nieuprawnionej,
- zniszczenia towaru przez uchodźców i imigrantów, którzy przedostali się do przestrzeni ładunkowej
- przewozu towarów łatwo psujących się,
- przewozu żywych zwierząt,
- konfiskaty, przepadku, zaboru, przetrzymywania przesyłki przez uprawnione organy,
- przewożenia towarów podwyższonego ryzyka, jak np.: elektroniki, sprzętów AGD, leków, itp.
Może zawrzeć także rozszerzenia o dodatkowe koszty, np.:
- związane z oczyszczaniem gleby z substancji zanieczyszczających,
- poniesione na dochodzenie należności z tytułu przewoźnego,
- wynikające z niedotrzymania terminu podstawienia środka transportu pod załadunek.